måndag 31 oktober 2016

Glada gubbar leker krig med skottkärror!



Inte utan att jag log, när jag läste att regeringen beslutade om att, vi skall ha militär närvaro på Gotland, och det fick mig att tänka på Lasse Åbergs film om hur seriöst hemvärnet övar, om vi skulle bli angripna av den Ryska björnen, jo uppenbart är att det är just det den Svenska regeringen eftersträvar, och inbillar sig när de så envist fortsätter att anklaga den Ryska björnen för det som är skrivet i stjärnorna eller i värsta fall, stjärnornas krig! Men det som får mig att le är att, hela det Svenska försvaret ryms i en normalstor skottkärra! Jo så illa är det, om vi fördjupar oss i hur det Svenska försvaret ser ut i dag, efter allt det jag sett och lyssnat på, om hur det Svenska försvaret ser ut i dag, blir i vart fall jag mer än fundersam, och rent av lite skrämd när jag inser hur illa det faktiskt är! Om man tittar, lyssnar och läser om det experterna säger om det Svenska försvaret förstår man att det ÖB sagt, att Sverige kan hålla stånd en vecka och därefter, är det över om vi inte får eller begära hjälp från andra länder?
 
Men det där är inte sanning, nej att vi kan hålla stånd i en hel vecka, sanningen är att vi kan max hålla stånd i max 48 timmar, om nu den Ryska björnen vill angripa vårt landet! Vem och vilka menar regeringen kommer till undsättning om Sverige angrips? Bra fråga, om vi först frågar oss, vem och vilka av våra Nordiska länder kommer att be Sverige om hjälp, om någon av dessa skulle angripas? När vi vet vad alla experter säger om det Svenska försvaret, lär ingen komma och undsätta oss om vårt land skulle angripas, vad kan vårt land erbjuda våra Nordiska länder tillbaka med, när vårat eget försvar ryms i en skottkärra? Jo precis så illa är det, och att då höra utrikesministern Margot Wallström säga följande, om Sverige angrips förväntar hon sig hjälp från våra nordiska grannar och från andra EU-länder, för som hon säger, att alla kan räkna med hjälp från Sverige och det Svenska försvaret om något annat Nordiskt land angrips!? Men frågan kvarstår, vad kan det Svenska försvaret i dagsläget bistå med? Sverige förväntar sig att få hjälp, eller har Sverige inbillat sig att ”vi” kan åka snålskjuts på alla andras försvar?

Jo ni, det är skrämmande att det Svenska försvaret monterats ned från att ha varit Europas bästa till Europas sämsta av våra politiker, och då måste vi fråga oss, har våra politiker själva förstått vad man gjort? Nej jag tror inte att man förstått vilka konsekvenserna skulle bli med minskade kostnader för försvaret! Men det finns så mycket mer som är skrämmande som har med försvaret att göra och då tänker jag på allting som lagts i malpåsar runtomkring i hela landet! Vet inte om man bör skratt åt det, men nog verkar det snurrigt, när man känner till att det är totalt kaos som råder i hanteringen av allt som förvaras i malpåsarna när ingen vet vad som finns kvar eller var det förvaras!? Jo det är skrämmande att ser hur illa försvaret själva skött om det som skall läggas i malpåsar och vad som skall avyttras, och mycket av det som förvaras på hemliga ställen, som inte försvaret själva känner till kommer att ta mycket lång tid att återställa till ett väl fungerande skick, jo det är skrämmande att veta att både personal och kompetens saknas om hur allting som förvaras fungerar, såg ett inslag på SVT om hur lång tid det tar när försvaret skulle väcka liv i några av stridsvagnarna på Gotland!? Säger bara, skulle Sverige angripas skulle allt vara över före försvaret hunnit starta upp ett ända militärt fordon! 

Nej jag vill inte skrämmas, men om vi täcker oss att hemvärnet är, så som Lasse Åbergs filmer ger sken av, hur illa det faktiskt är, och att det är så illa, kan vi läsa om när dessa glada gubbar skjuter vilt omkring sig, senast det hände fick allt för många människor fly och uppsöka skydd, när dessa skjutglada gubbar missad sina måltavlor! Menar vad är det här, hur kan det bara bli så här fel, menar var hittas orsakerna till att man inte lyckas med att träffa det man siktar på? Vi alla har sett filmerna på tv när Lasse Åberg och ”gubbgänget leker krig” men inte trodde jag i min vildaste fantasi att det förekommer i dag år 2016 i det Svenska hemvärnet. Nej men visst har man hört ett och annat själv, men nej inte att det är så här illa ställt inom hemvärnet, hade jag väldigt svårt för att själv vilja tro på, men någonting är väldigt, väldigt fel när det nu åter händer att vanliga oskyldiga människor nästan får sätta livet till, när hemvärnet är ute i markerna och leker krig! Menar, vad är det för kvalité på hemvärnets personal, när det kan gå så fruktansvärt fel? Menar det är inte så länge sedan när tre berusade och uniformsklädda hemvärnsmän attackerade en grupp campare mitt i natten! Menar, får vem som helst gå med i hemvärnet, eller finns och inträffar dessa ”misstag” på grund av att det brister i kontrollen vid rekryteringen när hemvärnet värvar nya hemvärns män, eller var finns felen, till att det bara blir så himla fel?

Jag har svårt att föreställa mig att dessa filmer med Lasse Åberg och hans gubbgäng, återger den sanna och rätta bilden av hur landet Sveriges hemvärns män och kvinnor ser och tar den så viktiga rollen och uppgiften, som hemvärnet faktiskt är och utgör! Men onekligen är kontrollen av vem som får eller inte får allt för diffus, eftersom det som hänt faktiskt hänt! Menar att inte tror jag att landets hemvärnskår överlag är så dålig och illa utbildade som dessa tidningsartiklar berättar, nej men som alltid förekommer det alltid några eller få rötägg som drar skam över alla andra som sköter sina uppgifter på ett rätt, riktigt och korrekt sätt! Men när det går så här illa, vill mina tankar gärna vandra tillbaka till filmerna där Lasse Åberg och ”gubbgänget” går på krogen, för att supa och jaga kvinnor, visst skrattar vi alla åt dessa filmer, men att utsättas för det i vår vardag och på fullt allvar, är ingenting jag vill se i våra skogar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar