torsdag 24 november 2016

Allt för barnens vattenpölar.



Då sitter man åter här igen då, med huvudet fyllt till brädden med tankar om barnen, och inte blir det lättare när man som jag åter blir påmind om hur mycket barnen betyder för mig, när jag läste och kommenterade dessa ord som en kvinna skrev på sin egen Facebook sida! Jag citerar henne ”Ger mig själv fotvård och blåser såpbubblor ute i solskenet. Det gäller att förena nytta med nöje” slut citat, varpå jag svarade så här, Det är som att hoppa i vatten pölarna. och hon svarade då med dessa ord: ”Kalle: It's a piece of cake att hoppa i vattenpölar, jämfört med det jag gjorde. Men det var kul minns jag, vattenpölar och att springa naken i regnet eller bikini som det blev då jag var äldre. Och jag svarade: Jo för tänk om vi "alla" vågade vara som barnen, vara oss själva, för då skulle livet på jorden vara mycket bättre och enklare att leva även för oss "vuxna" varpå hon svarade: Håller med dig där Kalle, vi kanske skulle starta ett " vattenpöls och springa i regnet race " kanske Kramforsborna skulle bli gladare då. Något att införa på stadsfesten kanske och jag svarade: Jo det skulle vara något det, kan se rubrikerna i tidningen.

Och därifrån är steget vare sig långt eller svårt att hitta en rubrik som passar till den här dagens blogg inlägg som blir ”Låt barnen hoppa i vattenpölarna” för att vi vuxna du och jag har mycket att lära och ta till oss från barnen, och tänk om alla vi ”vuxna” vågade släppa på handbromsen som stoppar och förhindrar oss från att vara oss själva i alla lägen som barnen alltid är!? Om vi nu släpper på handbromsen för ett kort ögonblick och frågar oss själva, var på vägen in i vuxenvärlden har vi du och jag glömt bort att våga vara oss själva, för att vi alla har varit barn och precis som alla andra barn har även vi, älskat att hoppa i vattenpölarna?

Och om vi nu har släppt taget om handbromsen, varför inte släppa taget helt och fundera kring varför dina egna och alla andras barn älskar att göra exakt samma saker som du själv och dina kamrater gjorde när du var i dina barns ålder då vattenpölarna och att springa omkring naken i regnet och göra geggamoja med lera, sand och vattnet som var/är bra mycket mer spännande än vad alla dyra fina leksakerna är, jo svaret på den frågan är enkel, och det vet alla, att barnen är sig själva i alla lägen och situationer om vi vuxna bara vågar släppa på vår egen inbyggda handbroms och låta barnen vara barn, för att barnen har inte din eller min inbyggda handbroms i ryggmärgen som skriker ”hoppa inte i vattenpölarna” för visst är det så, att allt liv uppstod i och av vattnet, och barnens hoppande i vattenpölarna är bara ett litet bevis på att barnen älskar livet och att leka med vatten om du och jag tillåter barnen att vara, det barnen är bäst i världen på att vara, vara sig själva!

Och vad vill jag säga med det här då, jo våga vara dig själv och bli den föräldern som i alla lägen låter barnen vara barn för om du låter barnen hoppa i vattenpölarna, göra geggamoja bli smutsiga och blöta kommer dina barn att älska dig ännu mer för att du vågar vara en del av barnens lekar, jag menar vidare vi lever faktiskt i 2000 talet där tvättmaskinen är en maskin som älskar att tvätta barnens blöta och skitiga kläder, och duschen tvättar bort geggamoja, lätt som en plätt! Och jag vill och skall avsluta det här inlägget med orden, att du/ni föräldrar som uppskattar att era barn kan springa, leka, komma in med skitiga och blöta kläder, det om något berättar att, det finns föräldrar som tillåter barnen att vara det alla barn är, vara sig själva utan en påtvingad ryggsäck fylld med allehanda förbud och ord! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Innehållet som publiceras omfattas av grundlagen. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver i kommentarfältet, kommentarer faller under ditt eget ansvar.