tisdag 22 november 2016

Går du i kyrkan?



Ja varför inte? Och här måste jag naturligtvis använda mig av det som jag skrivit in i min egen bloggförklaring till att i min värld, äger alla rätten till, att själva tycka, tänka, tro, prata, skriva och välja fritt, först då lever vi i en demokrati, för svårare än så får det inte vara! Och då måste jag naturligtvis i samma andetag bekänna och erkänna att jag själ inte tror på att det finns en gud, men det betyder inte att jag inte tror, på att det finns någonting mäktigt och stort som finns där ute, någonting som vi människor oavsett om vi tror eller inte tror på GUD, bär inom oss, det där som vi inte vågar att vare sig tro på eller bekänna för någon annan att visst tror ”jag” på att det finns någonting som jag tror på!?

Nä oavsett vad du/ni tror på kommer det här inlägget att handla om kyrkoskatten om varför vi som betalar den betalar den för vår allas skull, för inte då behöver vi tro på gud för att betala för någonting som alla även du har glädje av, om vi nu ser lite längre bort än vad den egna näsan räcker, nä kyrkoskatten till den Svenska kyrkan gagnar alla även dig själv, dina barn och alla dina släktingar, och jag anser att betalar man den inte skall man heller inte tillåtas att få ta del av, det som allt för många anser sig vara en självklarhet att få! Och om vi nu tittar på vad den svenska kyrkan erbjuder oss alla som, dop, konfirmation, vigslar och begravningar, skolavslutningar och andra högtider som för många av oss är någonting fint och ett minnas att bära med oss genom våra liv, dessa högtidsstunder som vi alla vill att kyrkan skall ge oss i både glädje och sorg, när vi själva söker glädje och tröst från någonting som får oss att känna en trygghet som vi inte hittar själva! Menar då att varför gnälla och inte betala dessa korvören till vad kyrkskatten ger tillbaka till oss alla som även gynnar dig?

Jag kan bara prata för egen del i varför jag betalar min egen skatt till den svenska kyrkan, kanske gör jag det när jag på nära håll ser, hör, deltar i den glädjen som jag ser så många andra får ta del av bara för att jag är en av oss som gladeligen betalar dessa ören till kyrkan som ger så mycket tillbaka till så många andra medmänniskor som inte har det så lätt som vi alla andra har det! Nej jag betalar med glädje min kyrkskatt när jag ser och hör hur min egen församling Gudmundrå församling med Agne A Andersson i spetsen förvaltar min lilla del av dessa pengar som förvaltas av min församling för att ge människor som behöver kyrkans stöd, en gemenskap och ett stöd som inte samhället vare sig kan eller vill erbjuda, när jag ser glädjen hos dessa medmänniskor frågar jag mig, var finns vår allas så omtalade vackra ord om medmänsklighet för att hjälpa någon annan medmänniska som befinner sig i en livskris som även kan drabba dig?

Så alla gör som jag och betala din del till kyrkan för någon anas skull!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Innehållet som publiceras omfattas av grundlagen. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver i kommentarfältet, kommentarer faller under ditt eget ansvar.