måndag 21 november 2016

I Sverige överlever många på existensminimum!



Jo i ”välfärdslandet” Sverige tvingas massor med människor leva (överleva) under förnedrande och oanständiga omständigheter, eftersom de tvingas till att vrida och vända på beloppet existensminimum, ett belopp som är uträknat och fastställt av Socialstyrelsen, som skall vara en garant till, att ingen skall svälta ihjäl! Ett belopp som enbart är avsett för det allra nödvändigaste, nej jag vet inte hur stort beloppet är, men jag vet att, det kan variera uppåt eller nedåt, allt beroende på i vilken kommun man råkar bo! Men det som slår mig är att, det finns väldigt lite statistik över hur många människor det är som lever på det beloppet, men enligt en artikel i svt lever var femte person under existensminimum, vilket är en väldigt talade statistik på, att välfärden i landet Sverige är målad med glada vattenfärger! Och det blir inte mindre skrämmande att läsa det Leif Mannerström säger i Aftonbladet, om att 75 tusen gamla svälter i välfärdslandet Sverige!

Men som grädde på moset kan vi samma artikel läsa om sjukvårdsministern Gabriel Wikströms reaktion, när han påstår sig bli upprörd över det faktumet att, så många äldre svälter i Sverige, och att han tycker att det är oacceptabelt att det ser ut så här i delar av landet! Vad då delar i landet, så ser och är verkligheten i hela Sverige, men det förstår inte sjukvårdsministern Gabriel Wikström, eftersom han själv inte tillhör den kategorin av människor som svälter och far illa, när de tvingas vrida och vända på beloppet, som knappt täcker det livsnödvändigaste, sjukvårds minister Gabriel Wikström tror inte att det handlar om fel värderingar eller fel prioriteringar, men herre min skapare, förstår inte sjukvårdsministern vad han säger, när han pratar om värderingar och prioriteringar?! 
 
Vad är det sjukvårdsministern och våra politiker inte ser och vill förstå, visst ser de det på både Twitter och Facebook inslagen, precis lika ofta som du, jag och alla andra gör i dessa sociala medier, jag menar hur ofta förekommer inte dessa ord på Facebook, när någon delar länkar typ det Mannerström sa, ”att de ger fan i hur de gamla har det”, visst kan även jag tycka och skriva att, nu får det fan i mig vara slut! Förlåt ordvalet, men jag blir så elak när jag delges saker på FB som får mig att reagera, typ när jag läser om hur samhället behandlar sjuka och äldre människor! Och inte blir man gladare av att läsa inlägg som det här på FB, där någon för mig främmande människa skriver på deras privata Facebooks sida, som någon ”vän” delar på deras FB sida! Jag citerar ”Nu får det fan ta mig vara slut på vansinnet”. Migrationsverket betalar 46.500 kr i månaden för enrumslägenheter till asylsökande samtidigt som regeringen planerar att höja avgiften för hemtjänst till våra gamla och behövande! 
 
I tal efter tal får pensionärer och gamla hjälpbehövande höra att dom är en ekonomisk belastning för Sverige. Utan dessa människors arbete och slit hade dagens politiker överhuvud taget inte suttit vid sina köttgrytor. Nu är det dags att börja agera för och prioritera dom som byggde upp det här välfärdslandet! Jag är förbannad å mina föräldrars och mina mor- och farföräldrars vägnar, de som slet och jobbade utan knot, aldrig krävde någonting och aldrig ville vara till besvär. Nu får det fan ta mig vara slut på vansinnet!!” Slut citat! 

Ni får säga vad ni vill, men vem blir hjälpt av att du sitter på Facebook och gnäller och säger vad du tycker där? Varför tar inte du dig själv tag i din egen krage och fattar tag om tangentbordet och börjar skriva till Riksdagen, regeringen, politiskt förtroendevalda och alla andra verk som styr oss att leva i en bubbla av ironi, när alla dessa myndigheter och verk redan känner till, att väljarkåren kommer som alltid att ruska på axlarna och gå hem och delta i det massiva missnöjet på Facebook som råder i hela landet Sverige, inte så konstigt då att man gång på gång kör över hela landets befolkning när man vet om att, folkets missnöje sträcker sig till deras egen Facebooks sida! 

Om vi nu måste gnälla, varför gnäller vi inte om samma saker som våra politiker gemensamt gnäller om, att skattekronorna som är välfärdsmedel skall gå dit det pengarna är avsedda för, som till exempel skattemedlen som skall gå till skolan, äldreomsorgen och pensionen, men hur fungerar det i praktiken, är en annan fråga? Och jag undrar självklart då, är inte alla så kallade välfärdspengar avsedda att gå dit dom är avsedda att hamna? Och hur kan man då påstå att, det är totalförbjudet att tjäna grova pengar på ”våra” välfärdsmedel när vi enbart pratar om välfärdspengarna som går till den Svenska skolan!?  När man som politiker ser mellan fingrarna, när rika människor öppnar eller startar asylboenden som kommer att göra alla dessa rika människor ännu rikare på våra välfärdspengar!? Hur går den ekvationen ihop?

Kanske för att det är precis så illa som Herran Lindqvist säger om ”oss”! Att svenska folket är extremt fegt, de saknar civilkurage, människorna är extremt konflikträdda, få vågar säga vad de tycker!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar