lördag 5 november 2016

Ventilknack, Audi 100 1,8 - 2,0 - 2,3 med hydrauliska ventillyftare.



Har läst mycket om problem, och problemlösningar kring den här (min Audi) års modellen! Efter mina egna bränsleproblem, med bilen! Bilen har alltid startat och gått i alla väder, men så en dag började bilen att hacka och gå illa, den dog ibland, pratade med många om det problemet, alla sa, byt bensinpump, så jag köpte en begagnad pump på skroten, för att testa, om det var pumpen! Jag köpte en Bosch pump från en Audi 88 b, bytte pumpen, men nä då, nu startade inte bilen, jo den startade och gick mycket hackigt, och den gick bara en kort stund, motorn gick enbart på kallstartsventilen! Men den tålde ingen gas överhuvudtaget! Började då att kontrollera pumptrycket, och fick ganska så bra info om det! Audi 87:s bränslepump har ett bar tryck som ligger på 0,5 bar, men den pumpen jag köpte på skroten, kom från en Audi 1,8 88 b, och den pumpen ger bara 0,3 bar, så bara att byta tillbaka till, min rätta pump! Det var inget fel på bränslepumpen!

Pratade med en duktig kille som jobbat på Wag i många år, och han sa, det är fel på bränslefördelaren. Jag besökte åter skroten, köpte en beg bränslefördelare, med rätt Bosch nr, och den skulle fungera, sa grabbarna på skroten! Hem och bytte bränslefördelaren, nu startade bilen, men den gick illa, med kall motor! När motorn blev varm, gick/går den problemfritt! Besiktade bilen, allt var klockrent, den rullade ut ur besiktningshallen, utan en ända anmärkning, men efter den avslutande sedvanliga avgaskontrollen, fick jag veta, att CO – värdet var för hög, hela 7,7!? Ringde upp en duktig kille som kan det här, med att skruva bil! Jag berättade att jag fått för höga avgasvärden, och jag förklarade att jag också bytt bränslefördelaren, han frågade, från vilken årsmodell kommer bränslefördelaren, och jag sa från en 88 b! Varpå han svarade, då måste du justera om bränslefördelaren, samtidigt som du mäter CO värdet!

Han sa vidare, att det är bara på Audi 87 som har den pumpen som har ett bar tryck på 0,5, och att ifrån 88 b, bytte Audi bränslesystem, från 0,5 bar till 0,3 bar, därför fick du för högt CO värde, för att bränsleblandningen är/blir helt fel! Han sa vidare, det där går att fixa till på 15 min, om man har en CO mätare och vet var den lilla in sex skruven sitter, där man kan justera bränsleblandningen, med hjälp av CO mätaren! Att tänka på, för er alla som äger en Audi 100 1,8 87 eller en Audi 88 1,8 88 och uppåt! Dessvärre har landets bil demonterare ingen kunskap i skillnaderna på dessa årsmodeller, det betyder att, det inte bara är att köpa elektriskt styra delar, som styr bränsle och luft ifrån en 88 b och uppåt, och montera in i en 87, eller tvärt om! Och det gäller oavsett om Bosch numret är lika! Kan bara berätta följande, efter att jag justerat bränslefördelaren gick bilen igenom besiktningen, min son tog över bilen 2011, och han besiktigade Audin 2012 den rullade igenom utan anmärkningar, och den rullar vidare utan några som helst problem! Jo problemen med bränslefördelaren uppstod när det var som kallas ute, men i år har inte kylan vållat några problem, visst nej det har heller inte varit lika kallt som förra vintern!
 
Ventil knack: Har pratat med många mekaniker som älskar Audi bilar, om orsakerna till varför man får missljud (knack) från ventilerna i dessa motorer, och alla som kan/vet lite mer om dessa motorer än oss alla andra, säger alltid samma sak! Ventil knacket beror 99 gånger av 100 att man kör eller byter till fel motor olja vid oljebytet! Alla säger samma sak om vilken olja man skall använda sig av, jo dessa äldre motorer med hydrauliska lyftare kräver en rak 30 olja, byter man till halv eller hel syntetoljor eller andra tunnare oljor klarar inte oljetrycket att lyfta ventillyftarna, som de skall, för att oljan är allt för blaskig, och resultatet blir då att man får ventilknack, och alla Audi killar säger också, att detta gäller generellt för samtliga Audis äldre bilmotorer! Killarna säger vidare att finns knack ljudet fortfarande kvar efter att man bytt till en rak 30 olja, är det inga större kostnader eller svårigheter att byta ut alla ventillyftare, jobbet kan lätt utföras av alla som kan skruva lite själva! 

Dessa 30 oljor fungerar alldeles utmärkt att köra på!
215840 (1 liter)
OKQ8 Gräsklipparolja SAE 30
Motorolja för 4-takts bensinmotorer
i gräsklippare. Kan även passa för bensinmotorer i äldre personbilar utan turbo.
Kvalitetsnivå:
API SF/CC

Eller: Gulf Regular SAE 30, Gulf Single G lämpliga för både turboladdade som icke överladdade motorer från de flesta motortillverkare vilka kräver raka oljor. Oljan passar speciellt till äldre entusiast fordon och motorcyklar såsom ex. Harley-Davidsson.

Gulf Single G används med fördel till dragracing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Innehållet som publiceras omfattas av grundlagen. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver i kommentarfältet, kommentarer faller under ditt eget ansvar.